
Ook social workers hebben wel eens ontspanning nodig, zelfs als ze zichzelf het predicaat daily toedichten en daarom zat ik gisteren aan de keukentafel via de Duitse Uitzending Gemist (die daar ARD Mediathek heet) te kijken naar Der kalte Himmel; een glas Auchentoshan binnen handbereik. Mrs. Daily zat op de bank naar Millenium te kijken. Die Welt in Ordnung.

Haar ontmoeting met de geëmancipeerde Alex uit Berlijn geeft haar de moed om de autoriteiten in haar omgeving (pastoor, schoolhoofd en later ook de professoren in München) te weerstaan en net zo lang door te gaan tot ze de juiste hulp heeft gevonden.
De film maakte om meerdere redenen indruk op mij. Allereerst zijn daar de acteerprestaties van vooral Marie en Felix. En ook vader, die zijn vrouw niet begrijpt en die zich vooral afvraagt hoe hij zijn bedrijf draaiende moet houden, blijft iemand in wie je je kunt verplaatsten. Je ziet hoe hij klem zit. Daarnaast is de film prachtig vormgegeven. Er zijn prachtige beelden van het winterse Beieren en van het Berlijn van de jaren zestig.
Voor mij was bovendien het leven op de boerderij en in een kleine dorpsgemeenschap, waar iedereen elkaar kent, zeer herkenbaar. Paul op gesprek bij de directeur van de plaatselijke Raiffeisenbank omdat hij een lening nodig heeft om het hoofd boven water te houden. De directeur die je goed kent, maar die je morgen in de kerk of op het voetbalveld ook weer tegenkomt. Die waarschijnlijk ’s avonds tegen zijn vrouw zegt: “Je raadt nooit wie er vandaag voor een lening kwam”. Bij mij in het dorp hadden we een Boerenleenbank. Die fuseerde later met de Raiffeisenbank tot de Rabobank.

Zelfs de Ford Taunus was van hetzelfde model (17M) als die van mijn vader. Alleen had die van ons een wit dak. In zo’n omgeving vraagt het moed om tegen de stroom in te gaan. Moed die Marie meer heeft dan Paul.
De film laat bijzonder mooi zien wat het hebben van een kind met een beperking doet met een gezin. Daarnaast geeft hij een mooi tijdsbeeld van zoals dat in een recensie genoemd wordt “Deutschland im Umbruch”. Marie leeft nog in een zeer traditionele gemeenschap maar in de grote stad woeden de studentenprotesten en de hippiebeweging. Marie ziet alles aan met verbazing maar ook met tolerantie en emancipeert zo op haar eigen manier.

Het enige punt van kritiek kan zijn dat de ontdekking van Felix' genialiteit wordt gepresenteerd als de doorbraak in de diagnostiek. Daarmee wordt het beeld dat in Rain Man geschetst wordt van de autist als genie bevestigd. Dat terwijl er veel meer mensen met autisme of het syndroom van Asperger zijn die normaal of zelfs benedengemiddeld begaafd zijn. Je vraagt je dan ook af hoe het Felix zou zijn vergaand als hij niet zo'n speciale gave had gehad.
Beide delen zijn nog op de website van de ARD te bekijken (voor deel 2 moet je in het menu aan de rechterkant even omlaag scrollen).
Op Social Care TV een kort filmpje dat het beeld van de geniale autist relativeert
Op Social Care TV een kort filmpje dat het beeld van de geniale autist relativeert
Van harte aanbevolen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten