Totaal aantal pageviews

maandag 4 juni 2012

Twitterende straatvogels


Dak- en thuisloosheid en social media zijn geen begrippen die je snel met elkaar associeert. Toch kunnen social media heel goed gebruikt worden als middel tot empowerment van dak- en thuislozen.

De komende maanden gaan vijf Amsterdamse daklozen via Twitter een inkijkje in hun leven geven. Op Daklozendag, 6 juni,  gaat namelijk het project Straatvogels  van start. KPN stelt vijf smartphones met tegoed beschikbaar. Bovendien krijgen de vijf een workshop social media. Vanaf dat moment zijn ze te volgen met het Twitteraccount @straatvogels. Op het moment dat ik dit schrijf hebben ze trouwens al 745 volgers – mijzelf meegeteld.

Luc Tanja van de Protestantse Diaconie Amsterdam legt op Radio 1 uit wat het doel van de Twitteractie is: 'We hopen dat de buitenwereld hiermee een beter idee krijgt over de diversiteit van daklozen; er zwerven een heleboel mensen die allemaal op hun eigen manier dakloos zijn geraakt'. Maar hij  hoopt ook dat het voor daklozen waardevol is omdat ze contacten op kunnen doen. Bijvoorbeeld: 'Ik sta nu op het Waterlooplein. Wie biedt me een kopje koffie aan?'

In New York was een vergelijkbaar project een groot succes.  Bekijk hier0nder een ontroerend Youtube-flimpje van het project Underheard. Het project in Amsterdam loopt trouwens tot 1 oktober 2012.

Zelf volg ik op Twitter al een tijd Jerome Wittingham (@photomoments), een Engelse fotograaf. In de winter van 2010 trok hij 48 uur lang op met een dakloze in Hull. Daarvan maakte hij, onder de titel Living rough in Hull, een  mooie fotoreportage 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten